'De medewerker hoort op één te staan'

Door: Jolanda van den Berg-Raaphorst 7-5-2024

Categorieën
:
Nieuws, Varianters,

Als VariantZorg doen we ons best om de zorgverlener zoveel mogelijk te ondersteunen en onze waardering te tonen. Deze maand – waarin het onder meer Moederdag is én de Dag van de Zorg - zetten we onze Varianters nog eens extra in het zonnetje.   

Angelique Tuinenburg is al jaren relatiemanager bij VariantZorg. ‘Ik vind het belangrijk dat als er iets met een zorgverlener aan de hand is, dat hij of zij bij mij terecht kan. Dat er openheid is en een lage drempel om contact op te nemen.’

Wat maakt het werken voor VariantZorg zo anders dan andere zorggerelateerde bedrijven?
‘We leven in een zorgwereld waar de cliënt op één staat. Wij als VariantZorg vinden dat de medewerker op één hoort te staan. We vragen ons als eerste af ‘Wat heeft de medewerker nodig'. Want als de zorgverlener goed in zijn vel zit, kan hij of zij ook betere zorg verlenen. Ik vind het belangrijk dat er openheid is, dat ze gewoon kunnen vertellen waar ze mee zitten, of er privézaken spelen, noem het maar op. Samen kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen. Daarin zijn we heel erg begaan met de zorgverlener en gaan we vrij ver als organisatie.’

Bij elk bedrijf gaat wel eens iets mis, bij ons ook. Hoe laat je dan toch je medewerker op één staan? 
‘Ik vind het belangrijk dat er duidelijkheid is. Dat de medewerker weet waar hij of zij aan toe is. Dus op het moment dat er onduidelijkheid is - op wat voor punt dan ook - dan vind ik het belangrijk dat er duidelijkheid komt. Dat er bijvoorbeeld een datum komt waarop het wel geregeld is en dat het ook uitlegbaar is. En als ik het zelf niet kan uitleggen omdat het bijvoorbeeld een ander expertisegebied is, dan zal ik altijd zoeken naar iemand is die het wel goed aan de zorgverlener kan uitleggen.’ 

Tonen medewerkers ook wel eens waardering naar jou toe? 
‘Zeker weten. En soms heb ik niet eens het idee dat hetgeen ik voor ze heb gedaan zo belangrijk was op dat moment. Voor mij is het heel normaal.’

Voel jij je gewaardeerd? 
‘Ook weer: zeker weten! Ik heb ook wel eens privézaken die niet lekker gaan. Dan krijg je van onze directeur de ruimte. En dat geeft vertrouwen. Alles is bespreekbaar. Het is een hele laagdrempelige organisatie, met korte lijnen.' 

Is er nog iets wat je tegen mensen wil zeggen over waardering?
Nou, ik vind het heel dapper dat je in deze tijd in de zorg werkt. Als je ziet hoe hard mensen hier werken en vooral met hoeveel liefde ze werken. Een diepe buiging. En ik ben heel blij dat ze allemaal voor VariantZorg werken!’