'VariantZorg biedt enige oplossing binnen de zorg om aan uren te komen'

Categorieën: Nieuws, Varianters

Drie kinderen, een partner, een huishouden én veel uren willen werken in de zorg? Dan moet alles preciés in elkaar passen. Varianter Annelies Blokdijk (35), één van de gezichten van onze campagnes, weet dit als geen ander te managen. Mét een beetje hulp van VariantZorg. 

‘Door mijn drukke privéleven moet ik mijn werkdagen efficiënt indelen om het maximale eruit te halen', vertelt Annelies. Ze werkt inmiddels alweer elf jaar bij VariantZorg, met name in woonzorgcentra in Zoetermeer. ‘Ik ben maar op bepaalde tijden beschikbaar en de marge daarin is klein. Het is net een puzzel. VariantZorg is letterlijk de enige oplossing binnen de zorg om aan de uren te komen die ik wil werken. Bij een andere organisatie zou dit niet zo snel kunnen. Dat betekent dat ik uit de zorg zou moeten en dat wil ik absoluut niet. Dat zou ook zonde zijn met alle tekorten die er nu zijn in de zorg.’  

Uit hetzelfde hout gesneden 

Annelies kiest ook voor een andere reden om bij VariantZorg te blijven. ‘Het is een fijne, laagdrempelige organisatie', vertelt ze. ‘Ik voel dat ik de ruimte mag pakken om te werken waar en wanneer ik zelf wil. Ze kennen mij en mijn wensen ook wel na elf jaar. Ik neem geen blad voor de mond en zeg waar het op staat. Mijn manager is uit hetzelfde hout gesneden en staat voor haar zorgverleners. Dat geeft een goed gevoel.’ 

Contact met cliënten is goud waard 

Zorgen voor anderen en met name ouderen en revaliderende cliënten, is haar lust en haar leven. ‘Ik ben hiervoor geboren. Ik hoor het ook terug van cliënten, ze zien het aan me. Hoe zorgvragers mij aankijken, vastpakken en vertellen hoe fijn ze mijn zorg vinden; dat is goud. Omdat ik geen verplichte extra taken heb, sta ik veel aan het bed en heb ik bijzondere momenten met mijn cliënten. Ik doe soms wel extra taken hoor. Ik ben een vast gezicht op de afdelingen waar ik werk en ze weten na al die jaren wat ze aan me hebben. Ik voel mij zowel Varianter als een onderdeel van het team.’ 

Tips voor toekomstige zorgverleners 

Heb je nog een tip voor toekomstige Varianters? ‘Elk begin is moeilijk. Als je voor het eerst op een afdeling komt, moet het vaste personeel even wennen, kijken hoe je werkt en wat ze aan je hebben. Als de klik er eenmaal is, dan zijn ze ontzettend blij met je. Dus het is soms even doorbijten, maar de uiteindelijke erkenning en het vertrouwen dat je krijgt is fijn.’